Co zrobić, gdy bankomat zjadł kartę?
2022-04-11

Bankomat zatrzymał Twoją kartę, a Ty nie wiesz, co masz dalej robić? Zastanawiasz się, dlaczego tak się stało? Nie panikuj! Jest kilka sposobów na to, by ją odzyskać. Sprawdź, co zrobić, gdy bankomat zjadł kartę.

Zastanawiasz się, co zrobić w sytuacji, kiedy bankomat zjadł Twoją kartę bankową? W takim przypadku masz kilka możliwości. Oczywiście wiąże się to z pewnym stresem i nieprzyjemnościami, ale nie warto panikować. Pamiętaj jednak, aby natychmiast reagować w takich sytuacjach. W skrajnych przypadkach możesz pozostać bez dostępu do środków na koncie przez długi czas. Sprawdź, jakie działania podjąć, aby odzyskać zabraną przez bankomat kartę wydawaną do konta osobistego lub konta firmowego.

Zatrzymanie karty w bankomacie – kiedy następuje?

Chcesz wiedzieć, kiedy bankomat zatrzyma Twoją kartę płatniczą? Jest kilka powodów, kiedy to urządzenie nie odda Ci karty, a Ty będziesz mieć  problem. Do sytuacji, kiedy następuje takie działanie, zaliczamy:

  • kilkukrotne błędne wprowadzenie kodu PIN do bankomatu;
  • zastrzeżenie karty;
  • fizyczne uszkodzenia plastiku lub zabezpieczeń karty;
  • błąd odczytu karty,
  • brak odebrania karty z czytnika (po pewnym czasie ta zostanie wciągnięta przez bankomat);
  • przekroczony termin ważności karty;
  • awaria urządzenia.

Jak widać, przyczyn zatrzymania karty płatniczej przez bankomat jest wiele. Niektórych sytuacji nie da się uniknąć, szczególnie jeśli nie jesteś świadomy tego, że Twoja karta straciła już ważność. Oczywiście zatrzymanie karty przez bankomat to nie koniec świata, a Ty wciąż masz możliwość realizowania płatności. W jaki sposób? Więcej informacji na ten temat znajdziesz poniżej.

Jak odzyskać kartę bankomatową?

Chcesz odzyskać kartę z bankomatu? Niestety nie będzie to możliwe. Jeśli karta została zatrzymana i zablokowana z jakiegokolwiek powodu przez urządzenie, musisz przede wszystkim wyjaśnić tę sprawę. Dopiero następnie możesz złożyć w swoim banku stosowny wniosek o wydanie nowego plastiku z dostępem do konta. 

Na tę chwilę banki wszystkie zatrzymane lub zablokowane przez bankomat karty przekazują do zniszczenia – nawet jeśli nie stało się to z Twojej winy. Wynika to przede wszystkim z przepisów o ochronie danych osobowych oraz chęci zapewnienia większego poziomu bezpieczeństwa. Niszczenie zatrzymanych kart uniemożliwia skorzystanie z nich przez osoby trzecie. 

Co zrobić po zatrzymaniu karty przez bankomat? Krok po kroku

Znalazłeś się w trudnej sytuacji, kiedy bankomat zatrzymał kartę płatniczą? W tym przypadku:

  1. Poczekaj kilka minut.
    Istnieje prawdopodobieństwo, że maszyna zrestartuje się i uruchomi się ponownie oraz odda Twoją kartę płatniczą.

  2. Zgłoś awarię bankomatu.
    Jeśli takowa występuje, zgłoś to w odpowiednie miejsce. Na każdym bankomacie znajdziesz numer telefonu do serwisu. Kiedy jednak bankomat znajduje się w placówce, zgłoś to bezpośrednio do jej pracownika.

  3. Jeśli Twoją kartę zatrzymał bankomat innej instytucji, zgłoś taką awarię do działu obsługi klienta.

  4. Poinformuj swój bank.
    Ostatecznie zadzwoń na infolinię swojego banku lub zaloguj się do bankowości internetowej i zgłoś ten fakt oraz zastrzeż kartę, aby ta nie została wykorzystana bez Twojej wiedzy. 

 

Warto również zapamiętać numer telefonu: 828 828 828. Dlaczego? To infolinia uruchomiona przez Związek Banków Polskich, funkcjonująca jako System Zastrzegania Kart. Działa przez całą dobę 7 dni w tygodniu. Kiedy znajdziesz się w stresującej sytuacji w związku z zaginięciem karty lub jej wciągnięciem przez bankomat, koniecznie zadzwoń pod ten numer telefonu.

Zostawiona karta w bankomacie

Zostawiłeś kartę w bankomacie? Koniecznie podejmij odpowiednie kroki. W przeciwnym razie osoby trzecie mogą wykorzystać ją do wyłudzenia lub po prosty wykorzystać Twoje środki na rachunku bankowym. Jeśli zauważyłeś(aś), że nie Twoja karta została w bankomacie, a ten jej nie przejął, koniecznie:

  1. Zablokuj kartę tak szybko, jak tylko to możliwe.
  2. Złóż w banku wniosek o wydanie nowej karty płatniczej.


Niestety w tym czasie masz możliwość korzystania tylko z płatności mobilnych za pomocą smartfonu lub smartwatcha, np. z Apple Pay. Nowa karta dotrze do Ciebie maksymalnie do 14 dni roboczych w zależności od banku, w którym posiadasz konto.

Konta bankowe przejdź do rankingów

Udostępniamy dla ciebie najlepsze konta bankowe.

Zapisz się do newslettera