Co zrobić, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy?
2020-08-25

Wykonałeś transakcję wypłaty środków, wszystko poszło pomyślnie, otrzymałeś swoją kartę, potwierdzenie operacji, ale… nie dostałeś gotówki? Nic się nie martw – dziś podpowiemy Ci, co zrobić, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy. Przeczytaj, jakie kroki warto wówczas podjąć.

Choć coraz rzadziej wypłacamy gotówkę i płacimy za towary i usługi pieniądzem w formie fizycznej, są sytuacje, kiedy potrzebujemy mieć gotówkę w swoim portfelu. Wówczas najczęściej udajemy się do bankomatu. A co w sytuacji, kiedy bankomat nie wypłacił pieniędzy? Gdzie to zgłosić? Co zrobić? Czy można odzyskać swoje środki? Podpowiadamy!

 

Dlaczego bankomat nie wypłacił Twoich pieniędzy?

Zastanawiasz się, co poszło nie tak, że nie otrzymałeś z bankomatu swoich środków? Przede wszystkim, zachowaj spokój. Środki, o które zostało pomniejszone saldo Twojego konta, a których w rzeczywistości nie otrzymałeś, na pewno na nie wrócą. Musisz tylko pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Do najczęstszych przyczyn niepowodzenia wypłaty środków z bankomatu należą:

  • uszkodzona karta – być może Twoja karta była zagięta, pobrudzona, nieczytelna czy pozdzierana, co uniemożliwiło przeprowadzenie transakcji wypłaty środków,

  • błędny numer PIN – jeśli trzykrotnie podasz nieprawidłowy numer PIN swojej karty, zostanie ona zabrana przez urządzenie – wówczas musisz wnioskować w banku o wydanie nowego egzemplarza,

  • przekroczony limit transakcji dziennych – wypłaciłeś już dzisiaj sporo gotówki? Być może przekroczyłeś swój dzienny limit wypłat. Możesz go samodzielnie ustawić w aplikacji mobilnej banku lub bankowości online. Sprawdź, ile pieniędzy można wypłacić z bankomatu i jak ustawić limity wypłat!
  • zablokowanie karty – kartę możesz zablokować nawet w aplikacji mobilnej swojego banku. Jeśli ją zgubiłeś lub przekazałeś w ręce osoby trzeciej, być może została ona właśnie zablokowana. Sprawdź to, logując się do bankowości internetowej.

  • brak połączenia bankomatu z bankiem – usterki techniczne zdarzają się wszędzie. Może być tak, że sieć banku jest w danej chwili zbyt bardzo przeciążona, w wyniku czego transakcja nie doszła do skutku, lecz z Twojego konta mogą zostać pobrane środki.

  • przerwa w dostawie prądu – wypłacasz gotówkę, a nagle urządzenie wyłącza się, resetuje lub pojawia się komunikat o problemie? Twoja karta zostanie zwrócona – musisz jednak uzbroić się w cierpliwość i poczekać nawet kwadrans, choć na wypłatę środków raczej nie masz już co liczyć.

  • błąd systemu – bankomat to tylko urządzenie, które w każdej chwili może się zepsuć. Czasami na ekranie maszyny widoczny jest komunikat informujący o awarii podajnika banknotów czy innej usterce – wówczas warto udać się do pobliskiego bankomatu.

  • niewystarczająca kwota gotówki w urządzeniu – najczęściej otrzymasz prośbę o zmianę kwoty wypłaty. Gdyby jednak zdarzyło się inaczej – otrzymasz tylko część żądanej sumy, należy zgłosić problem.

  • brak banknotów, które chcesz wypłacić – tutaj jest taka sama sytuacja jak powyżej – powinieneś zostać poproszony o zmianę sumy, gdyż w urządzeniu może zabraknąć banknotów, które chcesz wypłacić.


    SPRAWDŹ RANKING KONT OSOBISTYCH! >

 

Co powinieneś zrobić, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy?

Przede wszystkim odłóż złość i nerwy na bok i postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami.

Po pierwsze, zbierz wszystkie dowody wypłaty, tzn. potwierdzenie transakcji, zdjęcie komunikatu na bankomacie, numer i adres urządzenia oraz informacje dotyczące daty, godziny oraz wysokości kwoty, którą chciałeś wypłacić.

Po drugie, zadzwoń na infolinię bankomatu. Z przodu lub z boku urządzenia zawsze znajdziesz numer do serwisanta, który sprawdzi, czy dana maszyna działa prawidłowo. Najpewniej zostaniesz odesłany dalej, czyli do banku, w celu złożenia reklamacji, ale pamiętaj, by nie pominąć tego kroku, gdyż będzie on ważnym dowodem w sprawie.

Po trzecie, zadzwoń na infolinię swojego banku. Zrób to jak najszybciej, by doradca mógł od razu zweryfikować przyczynę problemu. Podczas rozmowy dowiesz się, dlaczego nie otrzymałeś gotówki, a została ona pobrana z Twojego konta oraz otrzymasz wskazówki, co powinieneś zrobić. Opcje są dwie – albo uda Ci się złożyć reklamację podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem, albo będziesz musiał złożyć specjalny wniosek reklamacyjny o zwrot pobranych pieniędze.

 

Jak złożyć reklamację, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy?

Reklamację należy złożyć w banku, w którym masz konto osobiste, z którego wypłacałeś środki. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • przez internet – za pomocą bankowości online swojego banku,

  • telefonicznie – dzwoniąc na infolinię banku,

  • osobiście – odwiedzając najbliższą placówkę banku,

  • pisemnie – wysyłając reklamację do siedziby banku.

Co powinna zawierać reklamacja?

  1. Twoje dane osobowe – imię i nazwisko, adres zamieszkania
  2. Szczegóły zdarzenia – datę, godzinę, miejsce, opis sytuacji
  3. Nazwę urządzenia – do jakiego banku/ sieci należy bankomat
  4. Numer identyfikacyjny bankomatu – znajduje się z przodu lub z boku maszyny
  5. Wysokość kwoty, którą błędnie pobrano z Twojego konta osobistego
  6. Dowody błędnie wykonanej transakcji, np. potwierdzenie z bankomatu – najlepiej ksero lub skan
  7. Numer konta osobistego, na które mają zostać wpłacone pobrane środki
  8. Informacje dotyczącą żądania oddania pobranej gotówki


Bank ma maksymalnie 15 dni roboczych na rozpatrzenie reklamacji klienta!


Dobra wiadomość jest taka, że większość sytuacji zostaje pozytywnie rozpatrzona przez banki. Oznacza to, że błędnie pobrane środki wrócą do Ciebie. W przeciwnym razie sprawę należy skierować do sądu.

Konta bankowe przejdź do rankingów

Udostępniamy dla ciebie najlepsze konta bankowe.

Zapisz się do newslettera